Pages

Ads 468x60px

Labels

Chong Wei Dapat Bayaran Lebih RM400,000





















NEW DELHI - Jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei menerima bayaran sebanyak US$135,000 (RM442,381) untuk beraksi dengan pasukan Mumbai Masters pada Kejohanan Badminton Liga India (IBL).

Bagaimanapun, pemain nombor satu dunia itu, tidak beraksi pada pusingan pertama di sini dan akan bermain pada pusingan kedua di Lucknow, Uttar Pradesh.

Mumbai Masters membuka kempen liga dengan menentang Banga Beats di Kompleks Sukan Siri Fort di sini hari ini.

Chong Wei, 30, dijangka tiba pada Rabu depan untuk perlawanan kedua pasukan itu menentang Pune Pistons, 24 Ogos ini.

Pasukan Mumbai Masters dibimbing oleh jurulatih peribadi Chong Wei, Tey Seu Bock.

Selain Chong Wei, beregu negara Goh V Shem/Lim Khim Wah turut beraksi untuk pasukan Hyderabad Hotshots dan pemain peseorangan negara Chong Wei Fei untuk pasukan Awadhe Warriors.

Liga IBL selama lebih dua minggu itu menampilkan enam pasukan.

Sementara itu, Persekutuan Badminton Dunia (BWF) berkata sistem penghawa dingin di Gimnasium Tianhe, Guangzhou, China, tidak ditutup pada perlawanan akhir Chong Wei menentang Lin Dan pada Kejohanan Dunia 2013, Sabtu lepas.

Menyangkal dakwaan Seu Bock bahawa sistem penghawa dingin ditutup pada perlawanan akhir itu, BWF dalam kenyataan hari ini berkata sistem penghawa dingin tidak ditutup sebaliknya suhunya direndahkan sepanjang kejohanan itu.

"Semasa final, suhu dalam venue meningkat pada sebelah petang berikutan peningkatan jumlah penonton untuk perlawanan akhir perseorangan lelaki," katanya.

BWF berkata pihaknya tidak meminta sebarang perubahan dilakukan untuk mengawal suhu sistem penghawa dingin manakala Jawatankuasa Penganjur Tempatan dan Persatuan Badminton China tidak mengumumkan kepada media mengenai keadaan itu.

Sebelum ini, Sue Bock mendakwa sistem penghawa dingin ditutup pada perlawanan Chong Wei-Lin Dan sehingga menyebabkan Chong Wei mengalami kekejangan otot dan terpaksa menarik diri pada set penentuan.

Pada final itu, Chong Wei menghadiahkan musuh tradisinya dari China gelaran juara dunia kelima dengan keputusan 21-16, 13-21, 17-20. - Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...