Pages

Ads 468x60px

Labels

5 MANUSIA YANG MASIH HIDUP SETELAH MENJALANI HUKUMAN MATI!!!

Dalam kehidupan sehari -hari, kita pasti akan selalu bertemu dengan yang namanya benar dan salah. Entah itu dalam sikap kita , percakapan , dan masih banyak lagi. Dalam peraturan atau undang-undang, sesiapa yang bersalah pasti dihukum apa lagi kesalahan yang di lakukan sangat berat. 

Biasanya suspek akan dijatuhi hukuman mati oleh mahkamah. Namun kisah ke lima orang berikut ini sungguhlah unik. Mereka berjaya bertahan hidup setelah di eksekusi hukuman mati. 

Jom lihat 5 Manusia Yang Masih Hidup Setelah Dihukum :


1 . Wenseslao Moguel




Moguel divonis mati dengan cara ditembak oleh pasukan polis  penembak khas . Ia ditembak 9 kali, termasuk 1 peluru terakhir yang ditembakkan ke kepalanya oleh komandan pasukan dalam jarak dekat untuk memastikan kematiannya.

Entah bagaimana, Moguel boleh bertahan hidup dan merancang untuk melarikan diri. Moguel pulang ke kampungnya untuk menikmati sisa hidupnya yang sangat berharga tersebut .


Foto di atas diambil pada tahun 1937 di acara Ripley Believe It or Not. Dimana Moguel memperlihatkan tanda bekas peluru yg menembusi kepalanya dari jarak dekat.

2. John Henry George Lee



 

John merupakan seorang pembantu di rumah Miss Emma. Suatu hari, Miss Emma ditemui mati dengan pisau melekat di leher  dan rumahnya terbakar. John kemudian dinyatakan bersalah dan dijatuhi hukuman gantung. Mengikut jadual , John akan digantung pada 23 Februari 1885 di Exeter Prison .

Ketika sudah hari , John dibawa keluar dari selnya untuk menuju tempat pelaksanaan. Tapi  trap door (pintu penyekat antara zon penjara ) tersangkut  . Bukan hanya sekali, dua kali, tapi tiga kali.

Di tengah kebingungan pihak penjara dan eksekutor , John dikembalikan ke sel nya . Dan beberapa hari kemudian, hukumannya diubah menjadi kurungan seumur hidup.

3. Anne Green

Dihukum mati dengan cara digantung ketika berumur 22 tahun. Pada masa itu , hukuman gantung dilaksanakan dengan cara si tertuduh disuruh naik tangga dan mengalungkan sendiri tali ke lehernya.


Setelah bergantung selama 1/2 jam , badan anne diturunkan dan diberikan pada pihak universiti sebagai bahan kuliah anatomi . Namun , setelah di kampus, peti dibuka dan doktor mendengar suara bernafas dari hidungnya.

Mereka segera memberinya minum . Dua belas jam selepas pelaksanaan, Anne sudah boleh bercakap beberapa perkataan. Beberapa tahun kemudian Anne akhirnya menikah dan punya 3 orang anak, serta dapat hidup 15 tahun lagi setelah peristiwa eksekusi yang membuatnya terkenal itu.


4. William Duell

 

Ketika berusia 16 tahun , William dihukum mati dengan cara digantung . Akibat tuduhan rogol dan pembunuhan terhadap seorang gadis di Village of Tyburn , London.

Sama seperti  Anne , jasad dari William rencananya akan dimanfaatkan di kuliah medical training, sesuai dengan prosedur regular pada waktu itu. Setelah dinyatakan mati, jasadnya dibawa ke universiti .

Kemudian setelah pakaian nya dilucutkan dan diletakkan di atas papan , ada seorang petugas lab yg menyedari bahawa jasad william bernafas. Makin lama , william bernafas makin cepat . Dan dalam 2 jam, ia sudah boleh duduk . Malam itu juga, kerajaan memutuskan untuk mengalihkan hukumannya menjadi hukuman kurungan .

5. Joseph Samuel

 
Joseph divonis mati dengan cara digantung setelah dituduh melakukan rompakkan rumah seorang wanita kaya dan polis yang menjaga rumah tersebut ikut terbunuh.

Joseph memang mengakui rompakkan tersebut . Namun, ia menyatakan bahawa ia tidak terlibat dalam pembunuhan tersebut . Joseph merompak rumah tersebut bersama gengnya . Si ketua geng dilepaskan kerana kurangnya barang bukti .

Pada 1803, Joseph dibawa bersama banduan lain ke Parramatta , di mana sudah ada ratusan orang yang datang untuk melihat pelaksanaan ini . Setelah berdoa, Joseph naik ke atas gerobak dan di lehernya dikalungkan tali . Setelah siap , gerobak tersebut ditarik.

Bukannya menggantung tubuh Joseph , tali tersebut malah putus . Algojo cuba lagi pren, tetapi kali ini tali tersebut tergelincir dan kaki Joseph menyentuh tanah. Di tengah kegaduhan penonton, algojo cuba lagi untuk ketiga kali . Tali tersebut kembali putus .

Kali ini petugas di lokasi mengkhabarkan gabenor tentang peristiwa ini. Setelah mengetahuinya , gabenor mengubah hukuman Joseph menjadi kurungan seumur hidup. Gabenor dan pegawai-pegawai lain meyakini bahawa kejadian tersebut merupakan petunjuk dari Tuhan, bahawa tidak seharusnya Joseph mendapat hukuman tersebut .


P/S: Kalau takdir Kita mati tak kira apa cara dan di mana kita berada tetap akan MATI! 





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...